måndag 26 oktober 2015

Never rush, but don't hesitate

Det var visdomsord från vår ryska guide Nikolai som vi fick leva efter under vår tid i St. Petersburg. Oförskämt nyttiga ord må jag säga.

Jag hade en otrolig resa och är så lycklig att jag faktiskt åkte! Schemat var helt galet, men så är det väl när man vill se allt på kort tid. Ska jag berätta om allt kommer det här bli världens längsta blogginlägg, men nedan kommer lite bilder som får berätta om resan åt mig.
Vi lämnade Växjö mot Stockholm goa och glada. Hristo kom för att säga hejdå.

Hoppade på färjan till Helsinki. Här är Patrik, jag och Puttes buddy Derek

I Helsingfors fick vi se en kyrka insprängd i ett stort stenblock. Sjukt coolt!

Och ett konstverk som skulle påminna om norrsken

En båtresa senare var vi äntligen i Ryssland!

Vi fick strosa lite och vara vilse på egen hand

Och sen var det dags för rysk balett på kungliga ryska teatern i St Petersburg! På resan skaffade jag och Patrik några nya vänner - Ryan och Sara.

Baletten var magisk

Vi besökte Katarinas palats - som är palatset i Anastasiafilmen

Rysk barock i guld överallt

Helt sjukt vad pengar de måste ha haft. I St Petersburg finns det tydligen 600 palats. 600!

Vi besökte ett artillerimuseum. Jag tyckte det var lite obehagligt

Jag och Ryan

När vi strosade en kväll fann vi en avatar helt plötsligt sådär.

Vinterpalatset och Hermitage museum

Flera miljoner verk. De sa att om man spenderade några sekunder vid varje verk skulle det, utan några pauser, ta ca 8 år att se allting.

Bla verk av Leonardo da Vinci

och Michelangelo
Vi fick besöka kyrkor! Den enda kyrkan i St petersburg i traditionell rysk stil

En fungerande kyrka in action. Förbjudet att fotografera inomhus. En häftig känsla.

Patrik var lite sömnig (det var vi alla)

Alla byggnader var så mäktiga och pampiga.

Väl på hemmagång igen fick vi en heldag i Helsinki. Vi smakade ren-kebab (gott!)

I Helsinki finns även kärlekens bro

Ganska fin ändå

Sista frukosten innan bussresan hem igen. Vilken resa!

Idag var det måndag och dags att gå till jobbet. Men gud så sliten jag var! Fick bli halvdag och så får jag försöka ta nya tag imorgon!


4 kommentarer:

  1. Fantastiskt �� O självklart är Anastasia inspelat i mitt palats ��

    SvaraRadera
  2. Vilken resa, Erika!
    Det är så fint att se dig så sprudlande av liv <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha tack så mycket, jag hade en helt fantastisk resa =)

      Radera