tisdag 14 januari 2014

3. 10 fakta ingen vet om mig

Eftersom jag inte kan somna kommer här ett nytt inlägg. Kanske inte tio saker som ingen vet. Jag brukar inte vara den som håller på stora hemligheter. I alla fall tio saker jag kanske inte pratar om så ofta och som du kanske inte visste.

1. Läser "Den oändliga historien" av Michael Ende en gång vartannat år. Gråter och får "bokbaksmälla" varje gång - därför blir den inte läst oftare (ja och så tidsbrist såklart).

2. Kan man ha gröna fingrar är mina svarta. Har alltid lyckats döda varenda planta jag någonsin ägt. Till och med kaktusarna. När jag skulle flytta hemifrån tyckte mamma att jag absolut skulle ha växter så vi köpte lite plastblommor.

3. Har ärvt min mammas kärlek för presentpapper. Det har hänt att vi har gett varandra presentpapper i present. Har för tillfället en stor lagerhaus-kasse med bara grejer till presentinslagning.

4. Klarar inte av färdigköpt pytt i panna. För att få ner den måste jag dränka den i så mycket kethup att jag bara känner ketchupsmak. Hemmalagad går bra.

5. Sov med min docka Lisa fram tills jag var ganska gammal. Tolv kanske? Ännu längre? Kommer inte riktigt ihåg. Fick i alla fall Lisa som nyfödd och kunde inte sova utan henne. Än idag måste jag ha en kudde eller knyckla ihop täcket så det inte blir ett tomrum där hon brukade ligga bredvid mig.

6. Jag håller ofta med andra på ren automatik. Jag försöker alltid bilda egna uppfattningar utifrån mina egna reflektioner men i samtal och ibland diskussioner hör jag mig hmm:a instämmande oavsett vad som sägs, och oavsett vad jag tycker. Oftast märker jag inte det själv förrän efteråt. "Vänta lite..." liksom. Det är oerhört svårt och orättvist mot både mig och andra och något som jag hela tiden arbetar med. Jag tror det kommer från en stark konflikträdsla - så jag antar att det skulle kunna ses som en komplimang om jag "vågar" vara oense med dig ;)

7. Jag har oerhört svårt att läsa av och agera i vissa sociala situationer. Jag kan inte känna av stämningar eller förstå subtila sociala hintar. Det är en av anledningarna till att jag har så svårt för att kramas. Det svåra är inte kramen i sig utan sekunderna innan - eftersom jag inte kan läsa av situationen och personen och om dessa aspekter betyder att man ska kramas eller inte.

8. Detta kan även vara en aspekt av punkt 6. Jag har svårt att formulera mig muntligt. Jag tänker oorganiserat och mitt huvud är ofta en enda stor röra. För att jag ska få ordning på mitt liv och mina tankar måste jag skriva ner dem - jag kan inte hålla informationen i huvudet. Därför har jag även svårt att formulera mina åsikter, tankar eller planer om jag inte först skriver ner dem. Är även av samma anledning som jag inte klarar av min vardag utan min kalender.

9. Som liten, och till viss del än idag, delade jag upp människor i starka och svaga röster. De med starka röster var de som omedelbart kunde höras i ett helt rum. Svaga röster var de, som jag, som drunknade i ljudet av alla andra.

10. Som vänsterhänt känner jag direkt samhörighet med andra vänsterhänta. Löjligt egentligen men så är det. Det är lite som att vara medlem i en klubb.

3 kommentarer:

  1. ganska kul läsning en del som jag inte visste :) tackar för komplimangen ;)

    SvaraRadera
  2. Jag är en kramare! Hoppas att det är okej ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. *skratt* det är klart. Men bara om du klarar av att jag inte kommer att initiera kramar ;)

      Radera