lördag 24 maj 2014

Akademisk högtid

Igår var det dags igen, akademisk högtid på Linnéuniversitetet. Högtiden är en examensceremoni för de som doktorerat, och en ceremoni för installationen av nya professorer och hedersdoktorer på universitetet. Kåren var i vanlig ordning inbjuden och jag fick möjlighet att följa med, för andra året i rad. Universitetet fixar med bussar mellan orterna, vilket innebar en hel del bussresande för oss under, den mycket mycket varma, dagen. Men ingen gråt över spillt kaffe (inte ens när det spilldes på Viktorias klänning)! Annars var det mest krävande under dagen att hålla reda på alla ansikten och namn. Vid tillfälle tog avgående presidialer de påträdande för presentationsrunda, och det är en hel del att hålla reda på och samtala med. Men det hela är väldigt kul, och att få umgås lite med sin styrelse, nuvarande som blivande, är alltid guld värt. 

Förra året var det i Växjö och jag hade panik över att hitta en klänning som klarade klädkoden
Detta året var vi i Kalmar, och samma panik infann sig. (Emma, jag, Viktoria)
Fina blev vi till slut tycker jag. (Jag, Emma, Ullis)


 
 
 
Även herrarna i sällskapet var tjusiga. Orange slips såklart! Här har vi blivande herr utbildningsbevakare i Kalmar. (Sebastian)
Själva ceremonin är väldigt högtidlig med intåg, tal och utgivande av hedersbetygelser.Vår kårordförande håller även tal.

Men det bjuds även på underhållning. Detta år var det bla cirkus. Otroligt häftigt.



Eftersom kårordförande är med i intåget och håller tal krävs mer formell klädsel, här i form av frack. (Jakob)
Hur ska vi klara oss utan dessa två i presidiet? <3 (Jakob, Ullis)


3 kommentarer: