fredag 29 juli 2016

Receptbok: Färska vårrullar

När jag först åt på resturangen Izakaya Moshi i Växjö blev en av mina favoriträtter snabbt de färska vårrullarna. Helt fantastiskt goda oavsett fyllning! Så när chansen kom att få tag i en egen variant av receptet så tog jag tag i den så snabbt jag kunde. Det är lite pill, och en konst att göra bra - men alltid otroligt smaskigt.

Man kan dela upp hela processen i tre steg: 1 Dippsåsen,  2 Förbereda vårrullarna och 3 att faktiskt göra och äta dem.

Dippsåsen:
- 1 chili (rensad och strimlad)
- 1 pressad vitlöksklyfta
- 5 msk socker
- 0.5 dl kokande vatten
- 0.5 dl fisksås
- 3 st färskpressade lime

Lägg chilin, vitlöken och sockret i en skål. Häll över det varma vattnet, och sedan även fisksåsen och limesaften. Rör om till sockret har smält. Låt stå i kylskåp minst 30 minuter.

Förbereda vårrullarna:
- 100g glasnudlar
- 2 morötter
- 0.5 gurka
- Isbergssallad
- Färsk mynta
- Proteinet/Huvudsmaken (jag har provat med räkor, lax och crabsticks. Allt blir supergott).

Glasnudlarna: Koka upp vatten. Ta sedan bort från plattan och låt nudlarna ligga i vattnet i 3 min. Skölj i kallt vatten och klipp nudlarna kortare (jag tar bara saxen och klipper lite hejvilt).

Resten: se till att alla ingredienser är i tunna strimlor. Det ska vara tunt och inte för långt (jag tycker det passar bra om morötterna och gurkan är en halv vårrulle  långa).

Att faktiskt göra och äta dem:
- Rispapper
- varmt/ljummet vatten
- vårrulleingredienser
- dippsåsen

Häll vattnet i en form så pass stor att du kan lägga rispappret i (min stekpanna är perfekt). Lägg i rispappret så att det mjuknar (det ska gå att böja utan problem men behöver inte bli så mjukt att det rullar sig).

Ta upp pappret och placera framför dig. Lägg i fyllningen. Tänk på att inte fylla för mycket och ge gott om plats i kanterna.

Vik in "kortändarna" och rulla sedan. Så hårt du vågar. Försök undvika att det blir öppningar på kanterna. Och ha inte panik! Det är svårt och det är ok.

För att äta dem delar du en vårrulle på mitten med en bra kniv, och doppar i såsen innan du dör av en foodgasm!

2 kommentarer:

  1. Mums! Sommarrullar hette dessa när jag invigdes i deras förlovade land i Tyskland. Har köpt rispapper, nu saknas bara resten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mumma! Jag har ätit en variant med kyckling i, men då hade vi en annan sås till :) också riktigt fint

      Radera