fredag 29 juli 2016

Receptbok: Onigiri

Igår körde jag asiatiskt tema på middagen och gjorde, för första gången, hemmagjorda ongiri (risbollar) och färska vårrullar (för miljonte gången). Båda blev väldigt lyckade så jag tänkte dela med mig av mina hemligheter.

Onigiri
Ett sant manga och anime fan har växt upp med onigiri utan att någonsin hitta det i verklighetens västvärld (fine, ett sant manga och anime fan boendes i västvärlden). Det är "to go" maten i alla serier. En manga jag läste hade hela sin symbolik uppbyggd kring denna japanska "comfort food". En Bento-entusiast har också upptäckt alla söta risfigurer som verkar vara obligatoriska i dessa japanska matlådor. Risbollar alltså.

Du behöver:
-Ris (klibbigt sushiris. Jag använde grötris)
-Salt
-Fyllning (finns hela avhandlingar om vad som kan vara i en onigiri. Kort svar är vad som helst. Jag hade lax)
-Nori (sjögräs)
-En skål/kopp i lagom storlek som du vill ha dina bollar
-Plastfolie
-En slev

Hur gör man:
Förbered och koka riset nästan som om du skulle göra sushi:
- Häll upp riset i en kastrull, täck med kallt vatten och rör tills vattnet blir grumligt. Häll ur vattnet (jag använde ett durkslag med hål så små att riset inte åkte igenom). Upprepa tills vattnet är klart. 
- Ris och kallt vatten i kastrullen och låt koka upp. Rör om då och då.
- När det kokar sänk temperaturen och låt stå på plattan i 8 minuter med lock (jag rörde om en eller två gånger).
- Stäng av plattan och låt riset "ånga" sig färdigt i ca 15 minuter (håll koll på vattnet så det inte försvinner innan riset är genomkokt.
-Blanda riset med salt och rör/blanda så att det svalnar lite

Nu är riset förberett!

Att göra en risboll:
- Lägg plastfolie i koppen
- Lägg riset i koppen och använd sleven för att trycka/packa ut luften
- Gröp ett litet hål så du kan lägga i fyllning
- Stäng plastfolien så att riset blir en boll. Arbeta bollen så att luften trycks ut. Forma bollen så som du vill ha den (traditionellt trekantig men jag gjorde bollar)
- Linda in den lite i en bit Nori så att du kan hålla i den när du äter! (Jag hade ingen hemma och använde bakplåtspapper)

Klar! Njut av din japanska erfarenhet ;)

2 kommentarer:

  1. Vad för slags lax hade du i? Gravad? Låter gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade vanlig rå lax från fysen. Helst ska man ha "salta" fyllningar så en mild lax var lite för mjuk i smaken, men jag blev nöjd :)

      Radera